torstai 7. marraskuuta 2013

Tilanteen purkua...

Avataanpas nyt vähän tätä painonlisäystä ja ihan rehellisesti.


Kesähän meni aikalailla rällätessä ja maatessa, miten nyt töiltä ehtikin. Touko-syyskuun elin kuin sika pellossa ruokailun ja liikunnan suhteen. Lukuunottamatta satunnaisia salaattiaterioita sekä työmatkapyöräilyjä. ONNEKS mä pyöräilin, koska oisin muuten vieläki paskemmassa kunnossa fyysisesti. Töissä mulla oli lähes aina salaattiateria eväänä. Lihaskuntoa kohottavaa ns.punttitreeniä ei oikein ollut yhtään. Eli todennäköisesti mun hienot saavutukset katos kesän aikana.


Tsekkasin sykkäristä, että kuinkas paljon sitä on oikeen tullut liikuttua viime viikkoina ja yllätyin. Olinkin liikkunut enemmän mitä muistin ja hahmotin. Mä oon ihan kokonaan unohtanut jotkut kävelylenkit! Keskimäärin 4,5h per viikko sykkärin mukaan kk aikana tullut liikuttua. Se on aika reippaasti enemmän kuin kesällä. Luulen että lihasta on tullut jonkun verran, sillä kehityksen näkee salilla ja peilistäkin. Eli lihasmassaa. Mut voiko sitä nyt hei ihan oikeesti tulla vaikka se 3 kg?


Menkat alkaa viikon päästä. En ole nyt turvoksissa, sillä mun sormet eikä nilkat ole ainakaan yhtään nestelastissa. Enkä oo koskaan huomannut että mulla nousis paino kilokaupalla ennen kuukautisia.


Huomaan että mun vatsamakkarat on kasvaneet. Ainakin toi suurin. Tai sitten mä kuvittelen. 


Mä syön hiilihydraatteja ihan liikaa. Ruisleipää, puuroa, pastaa ja riisiä. Pastaa ja riisiä oon syönyt aterialla jonkun desin verran kypsänä. Perunaa hyvin harvoin. Ehkä viime kuussa kolmesti. Muusina, keitossa ja ranskalaisina. Kasviksia syön joka aterialla. Ehkä sen puoli kiloa päivässä. Marjoja syön päivittäin. Hedelmiä en syö juuri ikinä. Rasvan määrä voi kyllä olla liian vähäistä. Sekä proteiinin, rahkaa syön päivittäin kylläkin. Lihaa mä en haluis syödä ollenkaan, mutten mä jaksa tehdä kahta eri ruokaa mulle ja miehelle. Mitä mä sitten syön? Herää väistämättäkin kysymys. Kaljaa, karkkia ja popcornia? Oonhan mä toki leiponut viime aikoina, mutta ne herkut on visusti pakastimessa. Eikä mulla oo karkkiakaan suussa kuin kerran viikossa kohtuullisesti.


Päivittelin fbssä mun hienoo laihdutusmetodia ja yks reenihullu kaveri ehdotti että josko vaan syön liian vähän. Tuo ei kyllä mun mielessä oo edes käynyt, joten tyrmäsin sen heti. Sanoin että syön riittävästi mutta laatu on sitten vähä heikkoo... 

Tässä esimerkkiateria siitä mitä oon esim.tällä viikolla syönyt... 
Broileria, riisiä ja salaattia. Rasvaa annoksessa on, ihan oikeanlaistakin, salaatinkastike on balsamico + rypsiöljy.
Kaikesta kimpaatuneena kuvailin mun tän päivän ruuat. Aamupuuro + leipä jäi kuvaamatta...

Mun lounas. Vihersalaattia, kaaliporkkanasalaattia ja naudan jauhelihaa. Kevyt ranskalainen salaatinkastike. Näkkileipä kevyt tuorejuustolla. 

Välipala. Fastin proteiinipudding + mustikat. Meinas ihan tökkiä, huomenna kokeilen puolukoiden kanssa. Pakko saada toi pussi syötyä... 

Päivällinen. Kaksi valkuaista ja yksi kokonainen munasku. Porkkanakaaliraaste, vihersalaattia ja samaa soosia kuin lounaallakin. 

Teki mieli jotain lämmittävääkin, joten hauduttelin sipulikeiton. Ei kovin hyvän näköistä mutta maistui! Kuorrutin oikein ruispaahtiksella ja ihan kourallisella mustaleimaraastetta. Rypsiöljyä käytin rasvana.
Kirjasin myös syömiseni kiloklubiin... Kaikki pallerot vihreinä ja kaloreita 1400. Musta se on laihduttajalle ihan fine, kun en edes liikkunut tänään (lukuunottamatta itsesäälissä kieriskelyä). Alla kopio ruokapäiväkirjasta. Naudanjauhelihaa ei löytynyt 10 prosenttisena. Laitoin sitten lähimpänä olevan.. Eli vähän yläkanttiin. 

AAMIAINEN
4.00 viipale Kalkkunaleikkele
2.00 tl Kasvirasvalevite, olive, kevyt, Becel, rasvaa 38%
1.00 lautanen (2 dl) Kaurapuuro, veteen valmistettu
50.00 g Kurkku, tuore
1.00 viipale Ruissekaleipä, ruispalat, vaasan, ravintokuitua 10 g/100 g
3.00 rkl Vehnälese, ravintokuitua 37,5 g / 100 g
LOUNAS
100.00 g Porkkana
100.00 g Valkokaali, keräkaali
1.00 kpl Näkkileipä, vaasan koulunäkki, ravintokuitua 17 g/100 g
1.00 rkl Tuorejuusto, 13% rasvaa, viola kevyt, valio
50.00 g Paprika, keltainen
100.00 g Jauheliha, naudan, 17% rasvaa
VÄLIPALA
1.00 annos Protein pudding, proteiinivanukas, jauhe, Fast
100.00 g Metsämustikka, mustikka, ka
20.00 g Pähkinät, Pähkinäsekoitus, Pirkka
PÄIVÄLLINEN
50.00 g Paprika, keltainen
100.00 g Valkokaali, keräkaali
100.00 g Porkkana
100.00 g Sipuli
1.50 viipale Ruisviipale, Taikaruis, Vaasan
20.00 g Emmentaljuusto, mustaleima
1.00 rkl Rypsiöljy

3.00 rkl Kevyt ranskalainen salaatinkastike, saarioinen

Voi että. Mä toivoisin pystyväni elämään niin, että mun ei tarttis ajatella syömistä. Söisin vain kolme kertaa päivässä, eli ainakun mulla ois luontaisesti nälkä. Tota mä oon kans miettinyt että miks mun pitää pakottaa itteni syömään 5 kertaa päivässä, vaikka mulla ei oo ees nälkä? Jos mä söisin kolme kertaa päivässä, se ois niin huoletonta ja iisii.


Huoh. Huomaa että mulla on stressivatsa. Vaaka-episodin jälkeen oon käynyt sontimassa ainakin sen 15 kertaa. Vois sanoo että ihan perseestä siis tää päivä. Mun piti lähtee salillekin, mutta ei mua nyt huvita. Ei kiinnosta. Eikä se korjaannu sillä että sinne menee vaan. Tiiän ettei tähän oloon auta kuin aika.


Huomenna mulla on se lääkärille meno. Sekin jännittää ja samalla vähän pelottaa.








2 kommenttia:

  1. Musta tuntuu että sulla nyt stressi tekee tälläistä! Mulla itsellä on sellainen ongelma, että jos stressaan paljon paino ei putoa, saattaa myös nousta ( n. 300-700 g) ja kun hellittää paino taas putoaa. Oletko muuten muistanut nesteitä juoda tarpeeksi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä juon ainakin 2,5-3 litraa jollei ylikin päivässä. Että kyllä sekin on hanskassa! Ja siitä päätellen, ettei mulla oo nyt nälkä, niin vois kuvitella että oon syöny just saman verran aikaisemminkin. Stressistä en tiedä, jotenkin mä luulin päässeeni yli siitä! Mutta karua kieltä puhuu kyllä se etten mä nuku kuin parin tunnin pätkissä ja nukahtaminen on tosi hankalaa.

      Poista